torsdag den 21. april 2016

Rå poesi

For knap 10 år siden skrev jeg første gang om Wabi-sabi, efter at have læst om det på en amerikansk blog. Det var et udtryk og en filosofi, som ramte noget i mig - og som jeg måtte vide mere om.  

Wabi-sabi

Hvis du slet ikke kender til Wabi-sabi (ikke at forveksle med Wasabi), kan du læse lidt om det her. Wabi-sabi - en naturlig indretning. Navnet er lidt besværligt og fremmed a'la Feng Shui - så jeg kalder det for rå poesi. Der er fokus på enkle naturlige og organiske materialer, overflader med struktur og unika-genstande skabt i hånden eller i naturen. Elementerne skønhed forstærkes gennem tiden og brugen, modsat meget nyproduceret. 

Denne collage som udtrykker netop den rå poesi, har hængt på min tegnestue i en tid - og udtryk, og da jeg forleden blev kontaktet af en journalist fra Berlinske - som gerne ville vide lidt om Wabi-sabi - fik jeg lyst til at gå mere i dybden med det igen. 

Det er rigtigt, at der ikke er mange farver. Det er naturens mere dæmpede og underspillede nuancer. Det er ikke et fravalg som sådan, men det er tidløst og stemningsfuldt - og kalder på stilhed og tid.

Mit ønske er, at vi lærer at værdsætte det smukke i at alt ældes. At se skønheden i det uperfekte. Først der bliver udtrykket personligt, sjælefuldt og unikt.  

Interviewet er en del af en artikel om hvordan Wabi-sabi passer ind i den nordiske tidsånd netop nu, og kommer i Berlingske magasin i maj. Jeg linker til den her på bloggen, når den udkommer. Gå mere i dybden dette link: The art of Imperfection eller her: Uniquejapan

Ingen kommentarer:

Send en kommentar