søndag den 23. juli 2017

Snik snak

Hurra for god kommunikation. Det er og bliver noget af det vigtigste der foregår mellem to parter. Kommunikation er både det vi siger med ord, og det der er usagt f.eks.  kropssprog og attitude. 

Når jeg hjælper kunder med indretning af deres hjem, oplever jeg gang på gang, at de ikke har talt ordentligt om de forandringer der skal ske. De har måske haft for meget fokus på deres egne ønsker, fremfor at lytte til hvad den anden part kunne tænke sig.

I mange tilfælde er deres forsøg på at finde en fælles løsning kørt i hårdknude. Og det er der, at jeg tit kommer på banen - gerne efter længere tids stilstand i projektet.

Det er så vigtigt, at vi lærer at kommunikere ordentligt med hinanden. At vi sender og modtager på samme frekvens. Mange unødvendige konflikter og misforståelser kunne undgås, og flere fælles løsninger kunne blive skabt, hvis vi gjorde os umage med vores kommunikation.

Og helst inden at det udvikler sig til kedelige diskussioner om rigtigt og forkert, og om det nu er nødvendigt at få det nye køkken - når det gamle jo er godt nok. 

Tit tror vi, at vi kender hinanden så godt, at vi ved, hvad den anden ønsker - eller ikke ønsker. Men det er ofte gætterier, som i eksemplet her fra nogle af mine kunder:

Et ægtepar ønskede forandringer spisestuen, og havde brugt flere år på at finde en løsning, som begge kunne være tilfredse med. Det var endnu ikke lykkedes, og derfor skete der ingenting - til daglig irritation for dem begge. Men fordi ingen af dem ville bøje sig, var de kørt fast - og projektet gået i stå.

På mit besøg hos dem, fik manden nævnt, at han var ret begejstret for rå murstensvægge, men han vidste, at hans kone ikke brød sig om det, så det var ikke en mulighed. Hun var på det tidspunkt ikke til stede i rummet, men jeg kunne lige præcis se, at det var en del af den løsning, der skulle til, for at deres spisestue kunne komme på plads.  

Billede fra Houzz
Da jeg kort tid senere havde konen på tomandshånd, viste jeg hende et lækkert billede jeg hurtigt havde fundet på nettet, af en blottet murstensvæg i en super-tjekket lejlighed. Det gav et godt indtryk af de tanker jeg havde, og det ville hun kunne relatere til. Det gav pote. 

Hendes eneste kommentar var; Wauw det ser fedt ud, men det går min mand aldrig med til.

Det var lige den kobling der manglede, for at brikkerne faldt på plads, og de kunne nå hinanden. De blev begge ret overrasket over, at de havde taget fejl af hinanden, uden nogensinde at have talt om netop den løsning. De havde blot en forudfattet mening, som de holdt sig til. Heldigvis kunne de grine af det.

Men vigtigst af alt; de fandt en løsning. 

Lejligheden var i en klassisk palæ-ejendom, så væggene var oplagte til netop den løsning. Indretningen i resten af hjemmet matchede det rustikke, så løsningen med at blotlægge  hele endevæggen ville løfte hele oplevelsen af det store åbne spisekøkken.

Giv og tag plads


Billede fra Alt om indretning.
Nogen gange skal der en neutral tredie part ind i billedet, for at få enderne til at nå hinanden. Det er en situation jeg som kreativ rådgiver ofte oplever, og som er en af de fornemste - og mest interessante - opgaver at løse. Det handler ikke om indretning, men om kommunikation, forståelse, respekt og forening. 

Så hvad gør man for at blive bedre til at løse fælles udfordringer? Man lærer at kommunikere bedre med hinanden. Ikke hvor man gætter sig til den andens behov eller kun har fokus på egen vinding. Heller ikke hvor man undertrykker egne behov og ønsker. Men hvor begge parter kan lytte til - og rumme - den andens ønsker uden at dømme eller kritisere.

Måske skal du blive bedre til at give din bedre halvdel mere rum. Måske skal du se om du selv fylder for meget. Er I begge repræsenteret i jeres hjem, eller er en af jer forvist til et kælderrum, for at få lidt mig-space. Og omvendt; hvis du ikke kan se noget af dig selv i dit hjem, skal du selv tage mere space, fylde mere - og dermed skabe en bedre balance.

Uanset hvad - så øv dig i at kommunikere dine ønsker og behov, så undgår du snik snak, misforståelser og gætterier. Måske kunne din partner i sidste ende overraske dig positivt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar