onsdag den 18. oktober 2017

Helhjertet indretning

At indrette er at skabe rum og stemninger til bestemte formål. Det er en disciplin du kan skoles til, så du kan løse alle former for indretningsopgaver. 

Du lærer at håndtere forskellige retningslinier og værktøjer, så du kan udforme smukke, kreative og funktionelle løsninger. 

Det er vel nærmest en klassisk beskrivelse af en indretningsarkitekts funktion.

Så langt så godt. Men efter mange års øvelse blir det noget man nærmest gør på rygraden. 

Personligt har jeg haft nogle udfordringer med at blive sat i den klassiske indretnings-bås. Fordi jeg gennem mange år, har haft fokus på nogle andre dimensioner i min arbejdsproces. Mennesker. Ægte levende mennesker med historier, oplevelser og drømme. 

Det er jer, der er det vigtigste element i mit arbejde. I er omdrejningspunktet, og sammen er vi et team, der hver i sær bidrager, med det vi kan.

Uden at vide hvem jeg har med at gøre, kan jeg ikke give jer det, I har brug for. 

Jo, jeg kan altid skabe nogle smukke, kreative og funktionelle løsninger. Men for at det hele skal give mening, er jeg nødt til at kende jeres situation, overvejelser, behov og ønsker. Hvad gør jer glade, og hvad vil I ikke have? 

Jo mere jeg ved, jo bedre bliver processen og resultatet.

Indretning er heldigvis meget mere end nye møbler, farver, gardiner, sofaborde, gulvtæpper og lamper. Alt dette er blot værktøjer og brikker i et kompliceret puslespil. 
Foto fundet på Pinterest - By-bak.dk
Det er også alt det, der ikke kan ses, købes og måles der afgør, om det bliver vellykket:  Stemningen, følelsen og oplevelsen. Uden det risikerer det at blive en overfladisk iscenesættelse. Og det vil de fleste af os ikke bo i.

Men hvordan undgår vi så det? 

Du beholder f.eks. alt det skæve, originale, uens og finurlige. Det der er med til at give indretningen kant og personlighed. Ellers kommer det til at ligne alle de andres hjem. Der må gerne være legetøj og sjove fund. Alt er tilladt, og der kommer ikke nogen, og dømmer det. Hvis det gør dig glad - må det godt være der.

I modsætning til de glatte indretninger vi ser i bladene, er det efter min mening vigtigere, at arbejde hen imod et mere ærligt og autentisk udtryk, som matcher jer, der skal bo der. 

Og hvis det kan kombineres med at (gen)bruge eksisterende inventar - gerne i en opgraderet stand - bliver det oprigtigt meningsfuldt og bæredygtigt.

Det er det, jeg har praktiseret i mange år - som jeg kalder Helhjertet Indretning
Foto fundet på Pinterest - Therustyhome.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar