søndag den 24. november 2013

Altanen - det ekstra rum

Forleden landede en nyhedsmail i min indbakke, som fangede min opmærksomhed, fordi den handler om en af mine store interesser: uderummet. Signe Wenneberg har skrevet en ny bog: Altanen - din have i højden. Måske ikke lige årstiden at læse om altaner - men måske en ide til en julegave.

Som nævnt før har jeg ikke min egen have at gå og hygge mig i. Jeg har dog erfaring fra tidligere haver, og heldigvis får jeg lov at gå om bord i venners og forældres haver. Jeg er udemenneske, og elsker at plante, så, designe, klippe, beskære, nippe og få jord under neglene. Og så jeg elsker blomster: farverne, duften - og slapper simpelthen af, når jeg arbejder i en have. 

Jeg designer og indretter haver, og i min verden handler det om at overføre samme principper, som man bruger til at indrette boliger - til uderum. Vel at mærke uderum som lever og forandrer sig alt efter årstid og pasning. Kald det bare levende indretning - eller indretning i bevægelse.  

Altanen er for mig det vigtigste rum om sommeren. Selvom den kun er 2 m2, kan den både rumme en bænk, et lille træ, masser af blomster, planter, lanterner, et bord - og en parasol så den er helt overdækket. Det kommer jeg til at vise mere af til foråret.   

IMG_4247


Citat: Der har aldrig før været så stor interesse for at bo, leve og dyrke inde i byerne. Det handler alt sammen om urbant udendørsliv, haveterapi på få m2, at dyrke sine egne krydderurter og tomater og blomster, at leve livet på altanerne og at opleve årstiderne og kunne være ude, når man er hjemme. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar