mandag den 19. oktober 2015

Elsk din udrensning

Skal det handle om udrensning på en blog om indretning? Ja, det skal det, for det er godt at rense ud jævnligt. På alle områder. Så sørger nu nemlig for, at der ikke er noget unødvendigt, der hober sig op, og blokerer for ny og vital energi. Gør plads til et rigere liv med færre ting.

Det handler om alt fra de ting du har i dit hjem, i dit hoved, på din computer, i din krop, i dine relationer, i din garderobe, i dit køleskab og i din kalender. Der er en masse overflødigt - og ubrugeligt - som du ikke længere har brug for. Og som gør dit liv meget lettere hvis du skiller dig af med det, og sender det videre.
Bronnie Ware
Det er med vilje, at jeg ikke skriver "elsk din oprydning", for vi er trætte af at høre om, at vi skal rydde op. Og som mange af os ved, er det en evig kilde til diskussion. Søndagsavisen havde for nylig (18. okt. 2015) en artikel om emnet med overskriften:

                Rod i hjemmet stresser os, og gør os i dårligt humør

Det understreger hvor meget det fylder hos os i vores hverdag. Hjemmet bliver en kampplads, hvor slaget om oprydning står. Ærgeligt at der bliver brugt så meget tid og energi på diskutere noget så kedeligt som at rydde op. Der var interviews med unge par, tips & tricks til at få sin partner til at rydde op, en guide til et ryddeligt hjem, og en parterapeut udtalte sig om, hvordan konflikteromkring oprydning kan undgås. 

Artiklen handlede om den daglige trivielle oprydning; og min teori er, at ved jævnlig udrensning af hjemmet, er der ikke meget at rydde op. Altså bliver vi mindre stressede. Læs også et tidligere indlæg her på bloggen Indret uden stress.

Tilbage til udrensningen. Bronnie Ware som er en skøn og inspirerende australsk forfatter, har også en blog, hvor jeg fandt dette skønne indlæg om kærlighed til udrensning (hvilket lyder bedre på engelsk:) Teksten herunder er blot indledningen, men læs endelig hele indlægget ved at klikke på overskriften. Personligt kan jeg spejle mig i næsten alt hun siger - og det er så befriende at vide, at man ikke er den eneste der har det sådan. 

A love of de-cluttering

Somewhere along the way, having relocated often, I have developed a love of de-cluttering. In fact, there have been times I have questioned whether it has been an addiction. I have since come to the conclusion that it isn’t. Instead, the habit is just an incredible blessing I have gifted myself with.
                                                                                                                              Bronnie Ware 

2 kommentarer:

  1. Havde aldrig helt forstået det der med rod og stres, før jeg flyttede sammen med min bedre halvdel :-) Det betyder så meget mere end først antager :D

    SvarSlet
  2. Hej Malene. Tro mig - det har jeg også prøvet :) Og det fylder meget i hverdagen, og man bruger enorme ressourcer på det. Håber I har fundet en løsning.

    kh Janne

    SvarSlet