lørdag den 4. oktober 2014

Forvandlings kunst



Tune skole gennemgik i sidste uge en 3-dages forskønnelse af udskolingens fælles-lokaler. Hvilket var yderst tiltrængt! Eleverne skulle selv udføre arbejdet, og der var hektisk aktivitet - ind i mellem nærmest kaotiske tilstande. Men de knoklede med maling, rengøring og syning. Jeg var ret imponeret, og er stor tilhænger af, at eleverne deltager, og tror på at de i sidste ende passer bedre på - og får et andet forhold til omgivelserne.

Jeg deltog i opstart og forberedelse - og stod for et kreativt værksted, hvor en gruppe dejlige piger deltog i fælles forvandling af de eksisterende malerier der hang på væggene. Vi skulle skabe ny udsmykning til væggene. Andre fag-grupper skabte faglige plancher. 
De samme malerier har hængt der ca. 30 år, og det var på tide med nyt. Som bekendt har folkeskolerne ingen penge - så vi lavede et godt og gratis genbrugs-trick. Vi klippede alle malerierne op - og skabte i fællesskab nogle smukke collager. Det er et stort arbejde, som kræver tålmodighed, og gode evner til at samarbejde. De fik brugt deres kreative evner - og der blev tøse-hygget imens. 

Herunder kan du se lidt af processen, og de færdige himmel-og-hav-collager. Der var overvægt af de blå og grønne udklip, så de måtte danne baggrund for sommerfuglene. Den nederste del af collagerne er der drysset med små spejl-stykker. 

Senere poster jeg et billede af når de er hængt op - og af et andet genbrugs-kunst-projekt vi fik lavet.   






2 kommentarer:

  1. Ihh altså jeg bliver helt glad af at se sådan en kreativitet og er sikker på at børn og unge passer ekstra meget på tingene når de selv er inddraget. Iøvrigt en super sjov og god ide at klippe lærrederne op, den kunne jeg da godt bruge i mit arbejde med de gamle møbler:)
    Eva

    SvarSlet
  2. Tak Eva

    Det er faktisk ret sjovt at arbejde med gamle malerier på den måde. Det der med at skabe noget smukt ud af nærmest ingenting - det gir mening. Selv rammerne blev brugt igen. Samtidig oplevede pigerne at man i fællesskab kan skabe noget stort - og at man kommer langt ved at tænke kreativt.

    og ja, det ville da være en go ide at afprøve på dine møbler. Jeg er jo vild med det du laver:)

    Janne..

    SvarSlet