torsdag den 18. februar 2016

Kunsten at arrangere

Er du typen der arrangerer dine ting? Jeg mener ikke fester og middage, men tingene omkring dig f.eks. på bordet, i vindueskarmen, puderne i sofaen og tingene på hylden i badeværelset mm. 

Det gør jeg, jeg kan ikke lade være. Og faktisk hygger jeg mig med det, skaber små historier og stemninger - det foregår næsten helt uden at jeg tænker over det. Jeg gør det på den eksperimenterende og legende måde, og sætter ting sammen som man nok normalt ikke ville forbinde med hinanden. 

Jeg kan godt li at arrangere på et fad eller en bakke med f.eks. frugt, lys, sten, grene og hvad jeg ellers lige har i nærheden og synes passer - eller slet ikke passer. Det kan være et lille hverdags-kunstværk - og det føles godt for øjnene. Nogen gange ren poesi. 
Arranging Things af Leonard Koren
Det handler nemlig om at skabe balance og harmoni. På den måde giver det fuldstændig mening når forfatteren Leonard Koren mener, at "designere instinktivt arrangerer 3 dimensionelle kompositioner". Og at der faktisk ligger nogle principper bag, som vi bl.a. har fra Japansk og Græsk kultur.

"this book will change the way you see, 
and arrange, your world".

At arrangere er en måde at tænke på - og leve på. Og i følge bogen Arranging Things: A Rhetoric of Object Placement af Leonard Koren fra 2003, er det også en måde at kommunikere på. Han har skrevet flere smukke bøger om både Østens og Vestens æstetik f.eks. om Wabi Sabi. På hans hjemmeside kan du se alle hans bøger. 

Jeg har desværre ikke selv læst bogen om at arrangere. Den er nærmest blevet kult og derfor temmelig dyr. På Amazon kan du købe den ny eller brugt. Du kan blive introduceret til Wabi Sabi ved at læse mit indlæg her. Hvis du skulle ha læst den, er du meget velkommen til at kommentere herunder.
Bakke med frugt, lys og grene i min stue 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar