lørdag den 27. februar 2016

Rum og adfærd 1

Det mest interessante ved indretning er - i mine øjne - hvordan vi opfatter rum, og hvordan de påvirker os fysisk og mentalt. Fordi når vi ved mere om det, kan vi bevidst arbejde med at skabe rum, der forbedrer vores velbefindende, humør, sundhed og energi =  vores liv.

Når vi ikke er opmærksomme, eller ikke har den nødvendige indsigt (interesse), kan vi desværre risikere at gøre det modsatte. Dvs. at vi skaber rum, hvor vi føler os vi utrygge, utilpasse eller stressede.  


Derfor giver det mening at betragte indretning som en medvirkende faktor, på lige fod med mad, motion og mental sundhed, når det kommer til at styrke vores livskvalitet.  


Relationen mellem menneske og rum er vanvittig interessant, og rigtig mange mennesker har gennem historien studeret det emne; arkitekter, kunstnere, psykologer, designere og forskere og forfattere.




Det er et emne jeg rigtig gerne vil gå mere i dybden med, og som jeg allerede har skrevet flere indlæg om her på bloggen. Altsammen ud fra min egen filosofi, erfaring og interesse. Nu er tanken, at jeg vil dele det jeg lærer hen ad vejen om f.eks. helende arkitektur, eller hvordan rum enten provokerer os, løfter os, udvikler os, gør os stille (kirke), gør os effektive eller keder os.

Størrelse, form, lys, farver, duft, strukturer og materialer er alle med til at skabe oplevelsen af et rum. Og kombination og dosering af elementerne danner stemningen. Rummets funktion og hvem der du er i rummet med, er også elementer der har betydning for den totale oplevelse af rummet. 

Læg selv mærke til hvordan forskellige rum får dig til at føle. Er der nogle rum der ændrer din adfærd, eller din stemning? Trives du bedst i små eller store rum, mørke eller lyse, fyldte eller minimalistiske? Vær opmærksom på det, og brug den viden, når du indretter hjemme hos dig selv. 

”Først skaber vi husene, – så skaber de os” 
citat Winston Churchill

I mine øjne er det præcis det, som indretning grundlæggende handler om. Jeg har aldrig lagt skjul på, at de overfladiske og hurtige trends ikke appellerer til mig, men at det er den dybere mening med indretning der betyder noget. Vi kan allesammen lære, at indrette de rum vi færdes i, så de gør noget godt for os. 

Og det giver meget mening, at kende til hvordan vi som mennesker (generelt og personligt), bearbejder vores omgivelser, så de (under)støtter vores livsstil - og arbejder for os i stedet for mod os. 

Snart starter jeg en igen række workshops, hvor Rum og Adfærd bliver en af dem. Hold øje med det her på bloggen under fanen workshops. Eller send en mail, og skriv dig op.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar