søndag den 9. februar 2014

Perfekt eller færdig?

Alt for tit forbliver en god idé blot en go idé - og ikke ført ud i livet. Der kan være for mange praktiske blokeringer eller overvejelser der gør, at du ikke kan overskue tidspunkt, farve, finish eller stil. Og så er der alle forventningerne til resultatet, og partnerens modvilje. Det er synd og spild af god energi. 

Din egen perfektionisme og indre kritiker, kan også sætte en kæp i hjulet, for ikke at nævne at der selvfølgelig skal være overskud både af økonomi og tid. Så der er forhindringer nok - men lad dig ikke slå ud af det. 

Gang på gang har jeg selv kastet mig ud i vilde projekter, som jeg ikke på forhånd havde gennemtænkt omfanget af. Og heldigvis - for ellers var jeg aldrig gået i gang. Senest min egen ombygning af min tegnestue, som du her kan se nogle stemnings billeder af. Og som jeg stadig er midt i. 
Det er faktisk et dilemma, jeg tit oplever hos kunder. Den ene part (som regel kvinden) vil gerne hurtigst muligt i gang, med at få indretnings-ideerne ført ud i virkeligheden. Mens den anden part har ikke så travlt -  og hellere vil være helt sikker på, om det nu også kan betale sig overhovedet at gå i gang med projektet. Og er det nu nødvendigt, når det virker godt nok som det er... Han vil som regel gerne have gennemtænkt hele processen, så der ikke opstår nogle overraskelser eller uforudsete ting. Timing is everything.


Og ja, det er nok også det mest fornuftige, men det levner ikke plads til at projektet kan tage en uventet drejning hen ad vejen - og det er tit lige præcis dér hvor de mest originale ideer opstår. For mit vedkommende sætter jeg legen, spontaniteten og kreativiteten over perfektionisme og alt for meget fokus på resultat. 

Det gør at en masse af mine projekter bliver til virkelighed - men aldrig helt 100% færdige. For mig vil det nemlig altid være en løbende og levende proces at justere og indrette mit hjem. Og jeg kan kun anbefale dig at få gjort dine indretnings-drømme til virkelighed, mens den lever. Frem for at at lade dig blokere af de forhindringer der alligevel altid vil dukke op. Om ikke andet, så må du selv smøge ærmerne op.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar