søndag den 1. september 2013

Farveløs poesi

Farver eller ej? Kan du kreere en vellykket indretning uden farver? Svaret er JA. 

Det er udelukkende et spørgsmål om temperament, behov og energi. Hvad gør dig godt - og hvad har du brug for lige nu? Farver fylder og skaber bevægelse og energi. 

Brugt med omtanke gør farver dig glad og booster dig. Modsat kan farver let fylde for meget, skabe et kaotisk udtryk og give uro.

Hvis dit indre er meget livligt og har brug for fred, ro og balance, er det en god ide at nedtone paletten - eventuelt i en periode. Det skaber en form for fred og poesi at holde farveholdningen dæmpet - eksempelvis i naturens farver. 

Lad dig inspirere af sten, grene, vand, træ, himmel og hav. Evt. også glas, perler, uld, silke, skind og flet. Alle er natur-materialer, med forskellige strukturer og overflader, som giver en fin og sanselig oplevelse - på en anden måde end farver alene. 
Dæmpede nuancer stjæler ikke din opmærksomhed, men bidrager med en ro og stoflighed som ubevidst får tankerne til ro. I min egen stue har jeg har jeg taget afsæt i mit store maleri på væggen (nederst), og ladet det være inspiration til resten af rummet. Her ses detaljer fra rummet. 

For at arbejde mere med sanserne, kan du tilføje dufte, vindspil og materialer i forskellige strukturer - som er en lise for bøde syns- og følesansen. Sørg for at fjerne overflødige ting fra rummet, for at understrege den enkle stemning. Det virker. 

Mine rummet ændrer sig løbende, for jeg leger, eksperimenter og forandrer. Fordi det gør mig glad. Husk: indretning er en levende proces som aldrig stopper.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar